بررسی ماهیت دیدن و زیباشناسی عکس و فرآیند آن در عکاسیهدف از این پایان نامه بررسی ماهیت دیدن و زیباشناسی عکس و فرآیند آن در عکاسی می باشد
مشخصات فایلتعداد صفحات | 83 |
حجم | 0 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
دسته بندی | هنر و گرافیک |
توضیحات کامل
دانلود پایان نامه رشته هنر
بررسی ماهیت دیدن و زیباشناسی عکس و فرآیند آن در عکاسی
چکیده:
اندیشه
انتقادی در باب عکاسی در سدهی بیستم، بحثهایی در قبال قبول
عکاسی به عنوان یک شکل هنری درابتدای این قرن، آثاری در بارة
تأثیر عکاسی بر رسانههای هنری قدیمیتر، تحول تاریخ این رسانه و
آثار اخر نویسندگان و در راستای ارائهی نظریهی در باره این راسانه
را در بر میگیرد.بسیاری از آثار متأخر در زمینة عکاسی معطوف به
جریانهای گوناگون اندیشهی پسیمدرن در راستای شالودهشکنیمدرنیسم
در هنر است.در نظر نویسندگان و هنرمندانی که این آثار اخیر را عرضه
کردهاند، پسی مدرنیسم را بحرانی در فرآیند بازنمایی غربتعریف کرد و
عکاسی نقش بسیار مهمی ر در آن ایفا کرده است.بسیاری از
نظریهپردازان مطرح حوزهی عکاسی را به خاطر سرشت بینا رشتهاییاش
مورد توجه قرار میدهند. شاید تنها خصلت غالب این رسانه
انعطافپذیریاش باشد. این نکته با کاربردهای گوناگون این رسانه در
عرصة فرهنگروشن میشود. کاربردهایی که تنها بخش اندکی از آنها
وجهی هنری دارند.
نخستین
تاریخ جامع عکاسی بو مونت نیوهال بود. به عنوان کاتالوگ
نمایشگاهی در «موزه هنر مدرن» با نام «عکاسی: 1937-1839» نوشته بود،
نقش بسیار مهمی در مورد پذیرش قرارگرفتن عکاسی به عنوان یک شکل
هنری مشروع ایفاکرد.در اوایل سده بیستم، شکافی میان دو گونه عکاسی
در آمریکا پدید آمد؛ گونهیی که از خصلت اجتماعی این رسانه
بهرهمیگرفت و گونهئی که با برداشت نابگرایانهی عکاسی «هنری»
همخوان بود.این شکاف موجود میان عکاسی هنری و عکاسی مستند رویارویی
دو اسطورهی عامیانه یکی نمادگرا و دیگریواقعگراست.
در
کار نابگرایان، از آن جا که هنر بیان حقیقت درونی به شمار میرود
عکاسی یک نهان بین است. اما در عکاسیمستند عکاس یک شاهد و عکس
گزارشی از حقیقت تجربی است.
در
اروپا عکاسان اجتماعی، کارشان را بر پایهی واقع گرایی طبقاتی
استوار کرده بودند. والتر بنیامین از نخستیننظریهپردازانی بود که در
بستری سیاسی در باره عکاسی دست به قلم برد.او تأثیر تکنولوژی بر
شاخههای مختلف هنررا مورد توجه قرار داده است. با تکثیر مکانیکی که
به واسطة عکاسی امکانپذیر شد اقتدار اثر هنری، یا به تعبیر
بنیامین«هاله»ی بیهمتای آن از بین میرود. حال انبوه نسخههای
بدل جای نسخهی اصل را میگیرد. یکی از عمیقترین عواقب تکثیر
مکانیکی برای هنر که بنیامین در مقابله خود به آن پرداخته رسیدن
به این تصور میباشد که هنر دیگر مبتنیبر آئین نبوده، بلکه بر
پایهی سیاست استوار شده است. اساس این تصور را کاهش فاصلهی موجود
میان بیننده و اثرهنری تشکیل میداد. با افزایش دسترسپذیری اثر
هنری، ارزش آئینی آن کاهش مییابد.
تحقیق
شامل یک چکیده، پیشگفتار و مقدمه ای در باب عکاسی و چهار فصل تحت عنوان
دستگاه بینایی و دیدن در عکاسی – خواستگاه عکاس، گزینش کادر و زیبایی شناسی
عکس می باشد. در پایان یک فهرست منابع و مآخذ و یک گزارش عملی درج شده
است. نگارنده خود معتقد است که این دو مقالة نظری پیچیده، اما در عین حال
مهماند. نظریه ژاک لکان در باره فرآیند بینایی و نظریة رولان بارت در
زمینة عکاسی همچنان برای من سنگین، اما قابل احترام است. بدیهی است می
بایستی حوزة مطالعات دانشجویان عکاسی و همچنین خودم گسترش یابد تا این گونه
موارد را بیشتر درک کنیم.
کلمات کلیدی:
زیباشناسی عکس
عکاسی ماکروفتوگرافی
نگاه و معنا در هنر عکاسی
فرآیند بینایی در هنر عکاسی
فهرست مطالب
پیشگفتار 6
مقدمه 9
فصل اول:دستگاه بینایی 14
قسمتهای اصلی چشم انسان مشخص شده است. 15
ژاک لکان 18
1-1- لحظهی رویت - چگونگی دیدن از دیدگاه ژاک لکان 19
چشم روشنایی 33
رولان بارت 39
2-1- روئت عکاسی از دیدگاه رولان بارت 41
فصل دوم:دیدن در عکاسی – خواستگاه عکاس 48
دیدن در عکاسی – خواستگاه عکاس 49
فصل سوم:گزینش کادر 64
فصل چهارم:زیبایی شناسی در عکس 68
فهرست اعلام: 78
فهرست منابع و مآخذ: 80
گزارش کار عملی 81
توضیحات بیشتر و دانلودصدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود